Ajoneuvolukitus

Ajoneuvojen lukitus on kehittynyt voimakkaasti takavuosien mekaanisista lukoista. Vuonna 1998 tuli elektroninen ajonestotekniikka pakolliseksi henkilöautoissa. Käytännössä jo vuodesta 1995 lähtien kaikki autot on varustettu ajonestotekniikalla.

Ajonestotekniikkaan liittyvä transpondersiru (RFID-siru) on sijoitettu auton avaimeen. Uuden avaimen tekeminen vaatii automallista riippuen joko sirun elektronisen koodin kopioimista erillisellä laitteella tai avaimen koodaamista testerilaitteella auton turvajärjestelmään.

Suoritamme koodaukset lähtökohtaisesti aina autossa. Tekniikan etu on selkeä myös kuluttajalle. Kun avain ohjelmoidaan auton turvayksikköön, samalla poistetaan kadonneet avaimet / kaukosäätimet. Näin voidaan olla varmoja siitä, että edelliselle omistajalle jääneet tai hävinneet avaimet poistuvat käytöstä. Vakuutusyhtiö on myös kiinnostunut tästä asiasta kun käsitellään varkaus/ käyttöönottorikoksiin liittyviä korvausvaateita.

Siksi avainten hinta meillä saattaa olla korkeampi kuin kilpailijoilla, jotka toimivat pääsääntöisesti klooniavaimlla.
Ammattitaito ja korkeat kaluston hankintahinnat heijastuvat lopulliseen hintaan.

Käytössämme on molemmat teknologiat. Joidenkin automallien osalta avaimen valmistus voidaan tehdä vain auton valmistajan toimesta. Autonavaimet tehdään lähtökohtaisesti aina tietokoneohjatulla avainjyrsinkoneella. Näin avaimesta tulee uutta vastaava. Avaimen valmistukseen kuuluu avaimen mekaaninen jyrsintä ja ajonestotiedon ohjelmointi.
Tämä tehdään autossa ns. OBD2 liittimen kautta.

Joissain erikoistapauksissa avain on tuotettava kopioimalla elektroninen koodi toisesta avaimesta. Tällöin kyseessä on ns. klooniavain. Tämä on viimeinen vaihtoehto, jos mitään muuta ei ole tehtävissä.

Avaimen sisältävän teknologiasta ja sen vaatimasta työmäärästä johtuen nykyaikainen autonavain on 10-15 kertaa kalliimpi kuin vanhanaikainen mekaaninen avain.

Myös uusimmissa moottoripyörissä käytetään usein ajonestoavainta.

Ajonestoavainpalveluumme kuuluu uusien avainten tekemisen lisäksi: 
  

  • PIN-koodin tiedustelu auton järjestelmästä. (tietyin poikkeuksin)
  • Järjestelmässä olevien avainten lukumäärän selvittäminen
  • Kadonneiden avainten/kaukosäädinten poisto auton muistista . Näin vanha avain ei enää avaa kaukosäätimellä ovia eikä käynnistä autoasi.
  • Lähetysantennin mittaus autossa.
  • Vikakoodien poisto.
  • Kaukosäätimien testaus.
  • Tarvittaessa ohjelmoimme avaimet myös paikan päällä.
  • Kuluneen avainosan korvaaminen uudella.
Useimmissa autoissa on jo vakiona lukituksen avaus kaukosäätimellä.

Palveluumme kuuluu myös autojen kaukosäätimet useille automerkeille sekä kaukosäätimien korjaus.

Muut palvelut ajoneuvolukitukseen

  • Suoritamme autojen aukaisuja  Non Destructive -menetelmällä, eli nykyaikaisella työvälineillä ilman  vaurioita.
  • Ajoneuvojen lukkojen korjauspalvelu esimerkiksi kuluneiden lukkojen osalta. (Tapauskohtaisesti)
  • Mikäli kaikki avaimet ovat kadonneet, tulemme auton luokse ja koodaamme uudet avaimet autoon.